Gigantisk utförsäljning, upp till 80 % rabatt
Värde multipack, upp till 72 % rabatt

 ALLMÄNNA VILLKOR

DaniDarx , s.r.o. ID-nummer: 24209139, med säte på Sokolovská 971/193, Libeň, 190 00 Prag 9, registrerat i handelsregistret som förs av kommundomstolen i Prag, sp. C 188831, representerad av Ruslan Skopal, verkställande direktör, för försäljning av varor genom e-butiken som finns på https://www.nedeto.se/

Information du inte bör missa:

➔    Du kan välja betalningsmetod och leveransalternativ under beställningsprocessen.

➔    Genom att trycka på knappen " Köp " ingår du ett köpekontrakt med oss för varorna i fråga och är skyldig att betala oss köpeskillingen.

➔    Konsumentkunden har rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange skäl inom en period av 120 dagar .

➔    Skyddet av våra kunders personuppgifter är mycket viktigt för oss. Du hittar information om vilka personuppgifter vi behandlar, varför och hur, i policyn för behandling av personuppgifter .

 

1.         VILKA VI ÄR?

DaniDarx, s.r.o.

Registrerat kontor: Sokolovská 971/193, Libeň, 190 00 Prag 9

ID: 24209139

Momsnummer: CZ24209139

införd i handelsregistret, som förs vid kommundomstolen i Prag, sektion C, fil 188831, företrädd av Ruslan Skopal, verkställande direktör (nedan kallad " säljaren " eller " vi ")

E-post: info@nedeto.se

2.         KLAGOMÅL OCH RETURNERING AV VAROR

Adress angiven för reklamationer eller returer:

DaniDarx, s.r.o., Černín 89, Zdice, 267 51, Tjeckien

3.         VAD ÄR OMFATTNING OCH TILLÄMPNING AV DE ALLMÄNNA VILLKOR OCH VILLKOR?

3.1.         Lagval . Dessa allmänna villkor (hädanefter kallade " GTC ") för säljaren regleras i enlighet med § 1751 stycke 1 i lag nr 89/2012 Coll. civillagen (nedan kallad " civillagen ") ömsesidiga rättigheter och skyldigheter för avtalsparterna som uppstår i samband med eller på grundval av köpeavtalet (nedan kallat "köpeavtalet " ) som ingåtts mellan oss och konsumenterna eller företagare (nedan kallade ” kunden ” eller ” du ”) genom vår webbutik på www.nedeto.se .

3.2.         Internationellt inslag . I händelse av att det finns ett internationellt element, samtycker vi till att det rättsliga förhållandet mellan oss kommer att styras av Tjeckiens rättsordning, särskilt civillagen. Men med detta lagval i enlighet med artikel 3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 593/2008, daterad den 17 juni 2008, om tillämplig lag på avtalsförpliktelser (nedan kallad " Rom I "), kan kunden inte genom val berövas det skydd som ges honom genom bestämmelserna i rättssystemet i det land där han har sin vanliga vistelseort i enlighet med artikel 6, punkt 2 i Rom I.

3.3.         E-butik . Webbutiken drivs av oss på webbplatsen som finns på internetadressen https://www.nedeto.se/ (nedan kallad " e-butiken ").

3.4.         Vem anses vara konsument . En konsument är varje fysisk person som, utanför ramen för sin affärsverksamhet eller utanför ramen för den självständiga utövandet av sitt yrke, sluter ett köpeavtal med oss eller på annat sätt handlar lagligt med säljaren (nedan kallad " konsument "). .

3.5.         Vem anses vara företagare . Som företagare avses varje fysisk person eller juridisk person (t.ex. företag, kooperativ, institut) som för egen räkning och ansvar, med stöd av näringstillstånd eller på annat sätt, bedriver förvärvsverksamhet med avsikt. att ägna sig åt denna verksamhet konsekvent för att uppnå vinst (hädanefter kallad " affärsverksamhet "). Denna person, som en del av sin affärsverksamhet, sluter ett köpekontrakt med säljaren eller på annat sätt handlar lagligt med säljaren (nedan kallad " företagare "). Vi vägleds av principen att bestämmelserna i dessa allmänna villkor som gäller för företagare gäller för kunder som uppger sitt personnummer eller momsnummer.

3.6.         Att lära känna och godkänna de allmänna villkoren . Genom att skicka en beställning via knappen för att slutföra beställningen bekräftar du att du har bekantat dig med GTC, inklusive kommunikationen till kunder innan du ingick ett köpeavtal enligt dessa GTC, och du samtycker uttryckligen till dem i deras giltiga och effektiva ordalydelse. vid tidpunkten för denna bekräftelse.

4.         VAD MÅSTE VI KOMMUNIKERA ENLIGT LAG TILL ALLA KUNDER INNAN VI ÄR UNDERSKRIVNING AV KONTRAKTET?

4.1.         Säljarens auktoriserings- och kontrollmyndigheter . Säljaren har rätt att sälja varor på grundval av handelslicens. Handelsinspektionen utförs av relevant handelskontor inom dess jurisdiktion. Integritetsskyddsmyndigheten utövar tillsyn över området personuppgiftsskydd. Konsumentskyddet övervakas av Konsumentverket.

4.2.         Illustrativ karaktär av produktfoton . Alla foton och produktvisningar i e-butiken är endast för illustrativa syften.

4.3.         Varor, pris, kostnader . Varorna som erbjuds av oss på e-butiken och en beskrivning av deras huvudfunktioner finns tillgängliga med respektive vara. Priserna på varor är listade inklusive moms och lagstadgade avgifter. Beloppet för fraktavgifter och priset för en speciell typ av förpackning ingår inte. Vi tar inte ut några extra kostnader för telekommunikation (t.ex. om du ringer oss på vårt telefonnummer betalar du endast din normala telefontaxa).

4.4.         Betalnings- och fraktalternativ . De specifika villkoren för betalningsmetoder och transportalternativ beskrivs mer i detalj under själva beställningen och även i avsnitt 8 och 10 i dessa allmänna avtal. Vi kommer att leverera varorna till dig via en transportör som du väljer från de alternativ som erbjuds av oss eller så kan du välja personlig hämtning från de alternativ som erbjuds.

4.5.         Bindande ordning . Genom att lägga en beställning genom att trycka på knappen för att slutföra beställningen i vår webbutik skapar kunden en bindande beställning som förbinder kunden till betalning. Kunden har möjlighet att granska och korrigera eller ändra sin beställning innan beställningen skickas, som beskrivs mer detaljerat i avsnitt 7 i dessa allmänna avtal.

4.6.         Kundens rättigheter från bristfällig prestation . Kundens rättigheter från bristfällig prestanda, eventuellt från garantin, och villkoren för deras tillämpning beskrivs i avsnitt 12 i dessa allmänna avtal, eller i vårt reklamationsförfarande.

5.         VAD MÅSTE VI KOMMUNICERA TILL KONSUMENTKUNDERNA INNAN VI SLUTAR ETT KÖPAVTAL?

5.1.         Rätt att frånträda köpekontraktet . Konsumentkunden har rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange skäl (om inget annat anges) inom en period av 120 dagar , som börjar senast:

              5.1.1.         i fallet med ett köpekontrakt från dagen för godkännande av varorna; eller

             5.1.2.         i fallet med ett köpekontrakt med leverans i flera delar, från dagen för godkännande av den sista leveransen av varor; eller

             5.1.3.         i fallet med ett köpekontrakt, vars föremål är regelbundna upprepade leveranser av varor, från dagen för godkännande av den första leveransen av varor;

med det faktum att konsumenten har rätt att frånträda köpeavtalet även före den tidpunkt som anges i artikel 5.1.1. till 5.1.3. genom att informera oss om din avsikt att frånträda köpekontraktet genom att fylla i och skicka formuläret för frånträde från köpekontraktet (helst tillsammans med de returnerade varorna) eller genom att skicka ett meddelande till vår e-post info@nedeto.se .

5.2.         När det inte är möjligt att frånträda köpekontraktet . Kunden har inte rätt att frånträda följande avtal:

             5.2.1.         om leverans av varor som har ändrats eller skapats på begäran av kunden eller för dennes person;

           5.2.2.         om leverans av varor, vars pris beror på fluktuationer på finansmarknaderna oberoende av vår vilja, vilka kan inträffa under ångerperioden från köpekontraktet;

           5.2.3.         om leverans av ömtåliga varor och varor som oåterkalleligt har blandats med andra varor efter leverans;

           5.2.4.         om leverans av varor i sluten förpackning, som kunden tagit ur förpackningen och det av hygieniska skäl inte är möjligt att returnera det , vilket även gäller för ljud- eller bildinspelningar och datorprogram, om kunden har brutit mot sin originalförpackning;

           5.2.5.         om transport, på ett visst datum eller under en viss tid;

           5.2.6.         om tillhandahållande av digitalt innehåll, om det inte levererades på ett fysiskt medium och levererades med ditt uttryckliga samtycke innan utgången av perioden för att ångra köpeavtalet.

5.3.         Konsumentens skyldighet vid frånträde från köpeavtalet . Om konsumenten frånträder köpeavtalet är han skyldig att skicka tillbaka de köpta varorna på grundval av köpeavtalet som han frånträdde, senast 14 dagar från det ögonblick då köpet ångrades. Kunden är skyldig att skicka tillbaka varorna eller returnera dem kompletta, det vill säga inklusive alla medföljande tillbehör, all dokumentation, rena, oskadade, otvättade och, om möjligt, inklusive originalförpackningen, i det skick och värde som de mottogs. Observera att om du klipper bort taggar och etiketter som är fästa på varor kan varornas värde minska.

5.4.         Returnerade varor . Du kan skicka varorna till adressen: DaniDarx, s.r.o., Černín 89, Zdice, 267 51, Tjeckien. Om du bestämmer dig för att använda denna metod för att returnera varor när du frånträder köpekontraktet, betalar du själv kostnaderna för att returnera varorna .

5.5.         Varuavskrivningar . Vid frånträde av köpekontraktet ansvarar du för den minskning av värdet av de returnerade varorna eller de returnerade varorna, som uppkommit till följd av att varan hanterats på annat sätt än som är nödvändigt för att bekanta dig med arten. och varornas egenskaper. Om skadade eller ofullständiga varor returneras till oss kommer vi att ställa vårt skadeståndsanspråk mot köpeskillingen som du begär att få tillbaka. Vi kommer alltid att utvärdera ett specifikt fall för att fastställa graden av skada, försämring av varorna och fastställa motsvarande reducerade värde. Vi kommer att informera dig om dessa steg på den angivna e-postadressen eller per telefon.

5.6.         Återbetalning av köpeskillingen . Vid frånträde från köpekontraktet inom ångerfristen är vi skyldiga att återbetala alla pengar till kunden, inklusive kostnaderna för att transportera varorna till ett belopp som motsvarar den billigaste typen av transport som erbjuds av oss, till banken konto angett av dig, senast 14 dagar efter att du ångrat köpeavtalet. Observera att vi har rätt att återbetala dina pengar först när vi tar emot de returnerade varorna från dig .

5.7.         Klagomål . Vi tillhandahåller utomrättslig hantering av kundklagomål via e-post info@nedeto.se

5.8.         Tvistlösning utanför domstol . För utomrättslig lösning av kundtvister med anledning av köpekontraktet kan du kontakta Allmänna reklamentationsnämnden, med säte Box 174 Stockholm, 10123 Sverige ( http://www.arn.se ). Onlinetvistlösningsplattformen som finns på http://ec.europa.eu/consumers/odr kan användas för att lösa tvister mellan säljaren och kunden från köpekontraktet.

5.9.         Konsument Europa , med säte på Konsument Europa Konsumentverket Box 48 651 02 Karlstad, Sverige, internetadress: https://www.konsumenteuropa.se/ är kontaktpunkten enligt Europaparlamentets förordning (EU) nr 524/2013 och av rådet av den 21 maj 2013 om onlinekundtvistlösning och ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordning om onlinekundtvistlösning).

5.10.         Falska eller ofullständiga recensioner . Vi förbehåller oss rätten att inte publicera kundrecensioner som är falska, innehåller olämpligt språk eller inte är relaterade till det köpta föremålet.

5.11.         Skada orsakad av felaktig eller ofullständig information. Vi frånsäger oss allt ansvar för skador som orsakats av felaktig eller ofullständig information eller rådgivning, särskilt i de fall där uppnåendet av ett visst resultat beror på mottagarens eller andra personers agerande, eller på okontrollerbara fakta eller slumpen.

5.12.         Lärdomar från digitalt innehåll . Vi varnar konsumenter för att om vi skulle sälja digitalt innehåll så tillhandahåller vi inte uppdateringar av det köpta digitala innehållet.

6.         ANVÄNDARKONTO OCH ANDRA KRAV FÖR GODKÄNNANDE AV BESTÄLLNING

6.1.         Registrering . Baserat på kundens registrering med hjälp av e-post och ett valt säkert lösenord, gjord på e-butiken, kan kunden komma åt sitt användargränssnitt. Användaren bekräftar att han godkänner dessa allmänna villkor och har bekantat sig med principerna för behandling av personuppgifter.

6.2.         Användarkontofunktioner . Från sitt användargränssnitt (" Mitt konto ") kan kunden beställa varor, spåra historiken och detaljerna för sina beställningar, spåra giltiga rabattkuponger, registrera kreditnotor och spåra status för orderhantering, etc. (hädanefter kallat " användarkonto ").

6.3.         Skyldighet att lämna sanna och korrekta uppgifter . Vid registrering på e-butiken och vid beställning av varor är kunden skyldig att ange alla uppgifter korrekt och sanningsenligt. Kunden är skyldig att uppdatera de uppgifter som anges i användarkontot vid eventuella ändringar. De uppgifter som kunden lämnar i användarkontot och vid beställning av varor anses vara korrekta av säljaren.

6.4.         Användarkontosäkerhet . Kunden måste säkra åtkomsten till användarkontot med ett användarnamn och ett starkt lösenord. Kunden är skyldig att upprätthålla sekretess beträffande den information som behövs för att få tillgång till hans användarkonto. Kunden är inte behörig att tillåta användning av användarkontot av tredje part.

6.5.         Möjlighet att avsluta användarkontot när det inte används . Vi kan säga upp användarkontot, särskilt om kunden inte använder sitt användarkonto på mer än 1 år, eller om kunden bryter mot sina skyldigheter enligt köpekontraktet enligt dessa allmänna avtal.

6.6.         Underhåll krävs . Kunden erkänner att användarkontot kanske inte är tillgängligt kontinuerligt, särskilt med hänsyn till nödvändigt underhåll.

7.         BESTÄLLNING OCH SLUTANDE AV KÖPSAVTALET

7.1.         Skapande av order . Genom att lägga varorna i korgen, välja transportsätt och betalningssätt för de valda varorna samt fylla i kontakt- och faktureringsuppgifter skapar kunden sin beställning i e-butiken.

7.2.         Produktfunktioner . Kunden är skyldig att sätta sig in i egenskaper, typ och rekommenderat sätt att använda varan innan beställningen genomförs. Genom att lägga en beställning bekräftar kunden att han har bekantat sig med denna information och att han förstår den.

7.3.         Beställningskontroll . Innan beställningen genomförs får kunden kontrollera och ändra de uppgifter som han angett i beställningen.

7.4.         Beställningsprocessen . För att beställa varor fyller kunden i beställningsformuläret på e-butiken (lägger varorna "i korgen", väljer betalningssätt för inköpspriset för varorna, uppger leveransadress och annan nödvändig kontaktinformation, väljer önskat sätt för leverans av de beställda varorna och erhåller information om kostnaderna för leverans, eventuellt av den valda produktförpackningen). Detta är en bindande beställning för varor som är betalningspliktig (nedan kallad " beställning ") Genom att skicka beställningen bekräftar kunden att han har godkänt dessa allmänna villkor och har läst vår policy för behandling av personuppgifter.

7.5.         Sannheten i de uppgifter som fyllts i i beställningen . Uppgifterna som anges i den ordning de bedöms vara korrekta av säljaren. Om det under behandlingen av beställningen upptäcks att uppenbart falska eller ofullständiga uppgifter har använts kan vi avvisa beställningen, vilket du kommer att meddelas via e-post. Kunden kan bli ansvarig för skada som orsakas av att uppsåtligen lämnat falska eller felaktiga uppgifter.

7.6.         Ytterligare orderbekräftelse . Säljaren har rätt att, beroende på beställningens art (mängd varor, köpesummans belopp, beräknade transportkostnader), be kunden om ytterligare bekräftelse av beställningen (till exempel skriftligt eller per telefon) och är även berättigad att be kunden att ange riktigheten av storleksvalet för de givna varorna.

7.7.         När ingås köpeavtalet? Köpeavtalet ingås när du trycker på knappen för att slutföra beställningen.

7.8.         Bekräftelse av beställningen av säljaren . Kunden som genomför beställningen får en automatisk orderleveransbekräftelse från oss till e-postadressen.

7.9.         Säljarens skyldigheter . Genom att ingå köpekontrakt åtar vi oss att överlåta de köpta varorna till dig och möjliggöra för dig att förvärva äganderätt till varan.

7.10.         Köparens skyldigheter . Genom att ingå köpekontrakt förbinder du dig att ta över varan och betala oss priset för varan.

7.11.         Kopia av GTC och blankett för frånträde från köpekontraktet . Kunden kommer att få en kopia av det ingångna köpekontraktet, det vill säga den aktuella versionen av dessa allmänna avtal med varorna. Konsumentkunden får även en blankett för att ångra köpeavtalet inom lagstadgad tidsfrist.

7.12.         Kommunikationsmedel på distans . Kunden samtycker till användning av fjärrkommunikationsmedel när köpekontraktet ingås. De kostnader som kunden ådrar sig vid användning av kommunikationsmedel på distans i samband med ingående av köpekontrakt (kostnader för internetuppkoppling, kostnader för telefonsamtal) betalar kunden själv och dessa kostnader skiljer sig inte från de grundläggande Betygsätta.

8.         PRIS PÅ VAROR OCH BETALNINGSMETOD

8.1.         Pris . Alla produktpriser är angivna i svenska kronor (SEK) och inklusive moms.

8.2.         Betalningssätt . Du kan betala oss priset för varorna och eventuella kostnader i samband med leveransen av varorna enligt köpeavtalet:

 

A.     betalkort online,

B.     Google Pay

C.     Apple betalar

D.    Paypal

Kunden väljer betalningssätt för varorna under beställningen.

 

8.3.         Förskott på priset på varor . Vi kan begära en deposition eller annan liknande betalning från kunden.

8.4.         Förpacknings- och fraktkostnader . I e-butiken hittar du även information om kostnaderna för paketering och leverans av varor. Mängden kostnader som är förknippade med paketering och leverans av varorna kommer huvudsakligen att bero på den valda transportören och platsen där varorna kommer att levereras.

8.5.         Pris för leverans av varor . Tillsammans med köpeskillingen är kunden även skyldig att betala oss eventuella kostnader förknippade med paketering och leverans av varorna samt eventuellt tillägg för valt betalningssätt. Om inte annat uttryckligen anges inkluderar köpeskillingen även de kostnader som är förknippade med leveransen av varan. Innan det bindande slutförandet av beställningen kommer kunden att informeras om det slutliga priset inklusive kostnader för förpackning och transport.

8.6.         Rabatter på priset på varor . Eventuella rabatter på priset på varor som tillhandahålls av oss till kunder kan inte kombineras med varandra.

8.7.         Overkligt pris på varor . Vid visning av ett orealistiskt pris, t.ex. i värdet 0 SEK (med ord: noll svenska kronor) eller visning av ett mycket icke-marknadspris, när ett icke-marknadspris anses vara ett pris som ligger under vårt inköp. pris, vi förbehåller oss rätten att ta bort denna artikel från beställningen (häva köpekontraktet helt eller delvis). Kunden kommer att informeras om detta till kundens e-postadress.

8.8.         Fakturaformulär . Vi godkänner att fakturor skickas elektroniskt till kundens e-postadress som anges i beställningen.

9.         FÖRBEHÅLL AV ägarnamn

9.1.         Full betalning av köpeskillingen . Vi förbehåller oss äganderätten till varorna fram till full betalning av köpeskillingen i enlighet med gällande köpekontrakt.

9.2.         Reservation för företagskunder . För företagskunder förbehåller vi oss äganderätten till varorna tills alla anspråk vi har mot dig har betalats. Kunden är skyldig att hantera de föremål som omfattas av äganderättsförbehållet med vederbörlig omsorg och att försäkra dem på egen bekostnad tillräckligt, vid skada, till värdet av de nya varorna.

10.         LEVERANS AV VAROR, SKADA FÖR SÄLJAREN OCH EVENTUELLA SKADA UNDER TRANSPORT AV VAROR

10.1.         Transport, personlig insamling . Enligt kundens val skickas varorna via den transportör som kunden valt vid beställningen från de alternativ som erbjuds av oss eller genom personlig hämtning från de alternativ som erbjuds av oss.

10.2.         Leveranstid . Om varorna uppges vara i lager, så skickar vi vanligtvis varorna med en leveranstid på 5 arbetsdagar från mottagandet av beställningen, medan vi förbinder oss att leverera varorna inom högst trettio (30) dagar från det ögonblick. att ingå köpekontrakt. Kunden hittar leveranstiden i avsnittet "Frakt och betalning". Ibland kan det hända oss att varor märkta "i lager" säljs ut på kort tid. Om det uppstår en situation där varorna är slutsålda och vi inte kan leverera de av dig beställda varorna inom angiven tid, kommer vi att kontakta dig för att individuellt komma överens om nästa procedur. Trots angiven leveranstid försöker vi alltid förbereda och leverera beställningen till kunden så snart som möjligt.

10.3.         Transportsätt, personlig insamling . Kunden har valet att välja att transportera varorna till valfri adress via vår avtalade transportör till det transportpris som anges vid beställningen.

10.4.         Mottagande av varor . Vid transport av varor till en kund överlämnas varorna till oss i det ögonblick då transportören överlämnar varorna till kunden vid leveransstället (vanligtvis den första dörren/grinden/porten vid leveransstället specificerad av kunden) . Det är i det ögonblick då kunden accepterar varorna som risken för skada och oavsiktlig försämring av kvaliteten på de köpta varorna övergår till kunden. Om kunden skulle ta emot varorna från transportören övergår risken för oavsiktlig förstörelse och oavsiktlig försämring av kvaliteten på de köpta varorna till kunden i det ögonblick då han fick göra sig av med varorna, men inte före den angivna leveransen tid. Vid personlig hämtning av varan av kunden anses varan ha levererats vid godkännandetillfället av kunden eller annan person utsedd av kunden.

10.5.         Kostnader för särskilt transportsätt . I det fall att transportsättet kontrakteras på grundval av en särskild begäran från kunden, står kunden för risken och eventuella merkostnader förknippade med detta transportsätt.

10.6.         Upprepad leverans och tillhörande kostnader . Om det av skäl från kundens sida är nödvändigt att leverera varan upprepade gånger eller på annat sätt än vad som anges i beställningen, är kunden skyldig att betala de kostnader som är förenade med upprepad leverans av varan, eller kostnader förknippade med annan leveransmetod. Om köparen inte tar emot varan som levereras mot postförskott en gång, har säljaren rätt att kräva ersättning för kostnaderna för upprepad leverans av varan på köparens begäran berättigad att begära betalning i förskott av köparen i syfte att skydda dennes intressen och förhindra skada .

10.7.         Skador som kan uppstå för säljaren genom att inte ta emot varan . Om kund-konsument inte tar över varorna vid leveransen av transportören, returneras varorna därefter till Säljaren, samtidigt som kund-konsument inte frånträder köpekontraktet inom 14 dagar efter den misslyckade leveransen av varan har säljaren rätt att kräva av kunden de kostnader som transportören tar ut för att leverera varan tillbaka till säljaren. För säljaren representerar denna kostnad skada som orsakats av brott mot kundens rättsliga skyldigheter i den mening som avses i § 2913 punkt 1 i civillagen. Samtidigt har säljaren rätt att ta ut en avgift för förvaring av varan med 90 kr (med ord: nittio svenska kronor) och säljaren har även rätt att frånträda köpeavtalet.

10.8.         Underlåtenhet att ta emot varor i förhållande till företagaren . Om kund-konsument inte tar över varorna vid leveransen av transportören, returneras varorna därefter till Säljaren, samtidigt som kund-konsument inte frånträder köpekontraktet inom 14 dagar efter den misslyckade leveransen av varan har säljaren rätt att kräva av kunden de kostnader som transportören tar ut för att leverera varan tillbaka till säljaren. För säljaren representerar denna kostnad skada som orsakats av brott mot kundens rättsliga skyldigheter i den mening som avses i § 2913 punkt 1 i civillagen. Samtidigt har säljaren rätt att ta ut en avgift för förvaring av varan med 90 kr (med ord: nittio svenska kronor) och säljaren har även rätt att frånträda köpeavtalet.

10.9.         Möjlighet att kvitta fordringar . I enlighet med § 2913 i civillagen har vi rätt att ensidigt kvitta fordran på betalning av kostnader för förvaring av varor och fordran på ersättning för skada på grund av brott mot kundens rättsliga skyldigheter enligt denna del av GTC mot kundens krav på återbetalning av köpeskillingen.

10.10.         Kundens skyldigheter vid övertagande av varan . Kunden är skyldig att kontrollera varan vid övertagandet och försäkra sig om dess egenskaper (särskilt om kunden fått rätt typ av varor, om varan har överenskommen kvalitet, om varan i deras förpackning innehåller allt som den bör innehålla enligt instruktionerna). Vid synliga skador på försändelsen av transportören är kunden skyldig att inte acceptera en sådan försändelse från transportören alls . Vi ansvarar inte för skador orsakade av transportören eller försenad leverans av varor, oavsett orsaken till förseningen.

10.11.         Defekträttigheter . Kundernas rättigheter i händelse av anspråk på defekter regleras av vårt reklamationsförfarande och av relevanta lagbestämmelser i tjeckisk lag, särskilt civillagen.

11.         ÅTERTAGANDE FRÅN KÖPSAVTALET

11.1.         Konsumentens rätt att frånträda köpeavtalet inom 120 dagar efter mottagandet av varan. Kundens rätt att frånträda köpekontraktet regleras av avsnitt 5 i dessa allmänna avtal.

11.2.         Ångerrätten tillkommer endast konsumenter. Företagskunder har rätt att frånträda köpekontraktet, vilket är tillåtet enligt gällande lagbestämmelser. Företagskunden har inte rätt att ångra köpeavtalet utan att ange skäl inom 120 dagar från leveransen av varan, denna rätt tillkommer endast konsumenten . Under förutsättning att företagskunden returnerar varan till oss och om det inte är fråga om att utöva felrätten enligt civillagen, har vi rätt att debitera kostnaderna för förvaring av dessa varor enligt punkt 10.7. och 10,8. i dessa Allmänna Villkor och samtidigt bjuda in företagarkunden att ta tillbaka dessa varor.

11.3.         Procedur för slut på lager . Vi har rätt att frånträda köpekontraktet på grund av slut på varorna eller på grund av att de beställda varorna inte är tillgängliga. Vidare kan vi frånträda köpekontraktet, särskilt om kunden inte har betalat köpeskillingen korrekt och i tid eller har vägrat att ta emot varan.

11.4.         Obetalt köpeskilling . Om kunden inte har betalat köpeskillingen korrekt och i tid kan vi frånträda köpeavtalet.

11.5.         En gåva . Om en gåva lämnas till kunden tillsammans med varan, ingås gåvoavtalet mellan oss och kunden med uppsägningsvillkoret att om kunden eller vi frånträder köpeavtalet upphör gåvoavtalet avseende en sådan gåva att gälla och kunden är skyldig att tillsammans med varorna lämna tillbaka den givna gåvan.

12.         RÄTTIGHETER FRÅN DEFEKT PRESTANDA

12.1.         Hänvisning till civillagen . De avtalsslutande parternas rättigheter och skyldigheter avseende rättigheter till följd av bristfällig prestation regleras av de relevanta allmänt bindande lagbestämmelserna (särskilt §§ 1914 till 1925, §§ 2099 till 2117 och § 2161 till 2174 i civillagen).

12.2.         Länk till klagomålsförfarandet. Ytterligare rättigheter och skyldigheter för parterna relaterade till vårt ansvar för produktdefekter regleras i vår reklamationspolicy.

13.         SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

13.1.         Principer för behandling av personuppgifter . Skyddet av våra kunders personuppgifter är mycket viktigt för oss. Reglerna för hantering av personuppgifter och reglerna för att skicka kommersiell kommunikation regleras i vår policy för behandling av personuppgifter.

13.2.         Affärskommunikation . Vi skickar kunder kommersiell kommunikation med ett erbjudande om relaterade varor eller tjänster till kundens e-postadress (kommersiell kommunikation för kunder). E-postadressen är personuppgifter och behandlas i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 om skydd av fysiska personer i samband med behandling av personuppgifter och om fri rörlighet för sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän förordning om skydd av personuppgifter) i syfte att skicka kommersiella meddelanden baserat på vårt legitima intresse att marknadsföra våra liknande produkter och tjänster. Kunden kan när som helst avregistrera sig från affärskommunikation.

13.3.         Cookies . Vi använder så kallade cookies som kan lagras på slutenheten (antingen baserat på samtycke eller för att skydda våra legitima intressen).

14.         HÖGRE KRAFT

14.1.         Vad är en högre makt . För ändamålen med dessa allmänna avtalsvillkor anses varje händelse oberoende av säljarens vilja, som förhindrar fullgörandet av hans skyldigheter och vars konsekvenser inte kunde förutses eller undvikas eller övervinnas, anses vara force majeure . En naturkatastrof, brand, explosion, översvämning, jordbävning, terroristattack, krig, strejk eller andra händelser (inklusive situationer orsakade av spridningen av COVID-19-sjukdomen) som ligger utanför avtalsparternas kontroll anses vara force majeure.

14.2.         Uteslutning av ansvar för säljaren . Under varaktigheten av säljarens force majeure är han inte ansvarig för att han inte fullgör sina skyldigheter enligt köpekontraktet, det vill säga dessa allmänna avtal.

15.         SLUTBESTÄMMELSER, INKLUSIVE GÄLLANDE LAG OCH JURISDIKTION

15.1.         Vilken lag styr vårt rättsförhållande? Det rättsliga förhållandet mellan oss kommer att styras av Tjeckiens rättsordning, särskilt civillagen. Detta gäller även vid förekomsten av ett så kallat internationellt inslag. Vi är dock medvetna om att konsumentkunden inte kan fråntas det skydd som ges av bestämmelserna i rättsordningen i det land där han har sin vanliga vistelseort.

15.2.         Åtagande att respektera konsumenternas rättigheter. I händelse av en oavsiktlig konflikt mellan bestämmelserna i dessa Allmänna Villkor och juridiska regler för konsumentskydd har dessa bestämmelser företräde och säljaren förbinder sig att följa dem.

15.3.         Ogiltiga eller ineffektiva bestämmelser i GTC. Om någon bestämmelse i GTC är ogiltig eller ineffektiv, eller blir det, kommer den ogiltiga bestämmelsen att ersättas av en bestämmelse vars innebörd ligger så nära den ogiltiga bestämmelsen som möjligt. En bestämmelses ogiltighet eller ineffektivitet påverkar inte giltigheten av de andra bestämmelserna.

15.4.         Uteslutning av Wienkonventionen. De avtalsslutande parterna är överens om att uttryckligen utesluta användningen av Förenta Nationernas konvention om avtal om internationella köp av varor (FN-konventionen om avtal om internationella köp av varor, eller Wienkonventionen), i enlighet med artikel 6 i denna konvention.

15.5.         Tvister och jurisdiktion. De avtalsslutande parterna är vidare överens om att domstolarna i Tjeckien för Pragdistriktet alltid kommer att ha lokal och materiell jurisdiktion att lösa eventuella tvister som uppstår från köpekontraktet, där det finns ett internationellt inslag. Detta påverkar inte konsumenternas rättigheter enligt särskilda lagbestämmelser. Avtalsspråket är franska.

15.6.         Arkivering av köpekontrakt. Köpekontraktet enligt GTC:s ordalydelse arkiveras av oss i elektronisk form och är inte tillgängligt för tredje part.

15.7.         Blankett för att ångra köpeavtalet. En integrerad del av dessa allmänna avtal är formuläret för att frånträda köpekontraktet.

15.8.         Om vi kommer överens om olika villkor för att ingå köpeavtal. Bestämmelserna i GTC är en integrerad del av köpekontraktet. Bestämmelser som avviker från de allmänna villkoren kan förhandlas fram i köpekontraktet. Avvikande bestämmelser i köpekontraktet har företräde framför bestämmelserna i de Allmänna Villkoren.

15.9.         Nödvändighet av godkännande av GTC för att ingå ett köpekontrakt. Godkännandet av dessa GTC är frivilligt, men nödvändigt för att skapa ett användarkonto eller beställa av kunden.

15.10.         Giltighet av GTC . Dessa allmänna avtal är giltiga från 1.6. 2024 och upphäver giltigheten av de tidigare villkoren.

15.11. tel: +420 727 903 604